30 July 2012

Molten Chocolate Cake! ♥

Salam semua..

Salam 10 Ramadhan, semoga ramadhan kali ini memberi keberkatan kepada kita semua.. InsyaAllah. Hari ini, aku buat dessert untuk berbuka puasa td tau! Kali ni aku buat molten chocolate cake ataupun dikenali juga kek coklat lava. Kek ni ala-ala puding, yang part paling best bile makan tengah panas kat tengah dia ada coklat meleleh..pergh pergh tu yang meleleh leleh air liur tu, ahahah..
Setelah penat aku buat, aku suruh masterchef aku rase.. ahha.. a.k.a adik aku yang bongsu.. memang selalunya, kalau aku masak apa-apa pun aku suruh die rasa. Kalau sedap katanya, sedaplah. kalau x, tu die mmg jujur..haha..
Molten chocolate cake yang aku buat ni adik aku kate sedap, adik aku yang kate ye! ehhe..kembang sekejap.. so aku share kan resepi nye ye.

Resepi ni aku ubah sikit mengikut kesesuaian bahan-bahan yang aku ada , hehe.. Resepi asalnya dari sini;  RESEPI MOLTEN CHOCOLATE CAKE!


RESEPI MOLTEN CHOCOLATE CAKE!


Bahan-bahan;
1 cawan coklat cadbury yang dicincang
5 sudu besar mentega
2 biji telur
1 1/2 sudu besar gula halus
3 sudu besar tepung
2 sudu besar serbuk koko

Cara-cara;
1. Panaskan oven pada suhu 160 celcius, api atas bawah ye
2. Coklat dan mentega dicairkan menggunakan kaedah double boil.
3. Masukkan koko dan kacau sebati.
4. Telur dikacau bersama gula halus sehingga sebati. Campurkan adunan telur ini ke dalam coklat.
5. Masukkan tepung dan gaul sebati.
6. Tuangkan dalam bekas ramekin. Griskan ramekin dengan mentega. Yang ramekin ni, aku tak ada, so aku guna tupperware biasa yang kecik tu untuk buat cupcake.
7. simpan adunan yang dimasukkan ke dalam remekin selama 5 minat di dalam freezer.
8. Kemudian, bakar dalam oven selama 15 minit. Jangan lebih masa ye, nanti kek dibahagian tengah tu x meleleh pulak.
9. Siap!



No comments:

Post a Comment