31 December 2012

Zikir harian


*p/s: sumber dari http://dohadimataku.wordpress.com 


30 December 2012

Jika kita ditimpa musibah

Apakah yang akan kita lakukan jika ditimpa sesuatu musibah? Misalnya ahli keluarga kemalangan, barang berharga dirompak, anak terlibat dengan dadah dan sebagainya.
Apakah yang akan kita perbuat ketika itu? Adakah kita akan mengambil sikap menceritakan kepada semua orang yang berjumpa kita? Adakah ketika itu pun kita pun mempamerkan sikap kecewa, tidak berpuas hati dan kesedihan atas apa yang telah berlaku. "Barang saya hilang.....anak saya terlibat dengan dadah..." dan sebagainya.

Sikap suka menceritakan kesusahan atau musibah yang menimpa diri secara tidak langsung memperlihatkan sikap kita memprotes takdir Tuhan. Apakah dengan sikap suka menceritakan kesusahan ini boleh menyelesaikan masalah? Sejauh mana kawan-kawan yang mendengar dapat menolong sedangkan mereka juga makhluk Allah yang juga banyak masalahnya.

Sekiranya kita ditimpa musibah, tempat yang paling baik kita mengadu ialah kepada Allah SWT. Kita bangun malam, bersolat tahajjud. Kemudian menangis dan merintih kepada Allah kerana Dialah sebaik-baik tempat pengaduan. Kita mesti yakin Dia sahaja yang dapat menolong. Oleh itu, apabila ditimpa musibah, sebutlah seperti apa yang Allah firmankan di dalam Al Quran iaitu: "Orang-orang yang ditimpa musibah mengucapkan "INNALILAHI WA INNA ILAHI RAAJIUN" (Surah Al Baqarah : Ayat 156).

Nabi juga berpesan jika ditimpa musibah, supaya ditambahkan pula dengan doa: "Ya Allah, berikanlah kepadaku pahala dalam musibah ini, dan gantikanlah aku dengan yang lebih baik daripadanya".

Malangnya zikir ini disalah ertikan. Ramai dikalangan kita membaca zikir ini ketika diberitahu tentang kematian seseorang, sedangkan kita boleh membacanya apabila ditimpa musibah dalam bentuk lain.

Pernah Ummu Salamah yang telah tua (hampir 70 tahun) kematian suaminya Abu Salamah. Dia merasa sungguh sedih kerana terlalu sayang kepada suaminya ini. Siang dan malam matanya tidak boleh tidur. Tiba-tiba dia teringat suaminya pernah memberitahu, jika ditimpa sesuatu musibah, Nabi Muhammad SAW mengajarkan membaca zikir seperti disebutkan tadi. Ummu Salamah terus membacanya siang dan malam. Selepas habis edahnya, dia dilamar oleh Syaidia Abu Bakar r.a, tetapi ditolaknya.

Kemudian Ummu Salamah dilamar Syaidina Umar Ibni Al Khattab, namun dia menolak lamaran itu. Akhirnya Rasulullah menghantar orang untuk melamarnya, namun dia menolak dengan alasan sudah terlalu tua, ramai anak dan pencemburu orangnya. Namun Rasulullah tidak keberatan, maka berlangsunglah perkahwinan Ummu Salamah dengan manusia yang paling baik didunia sebagaimana permintaannya didalam zikirnya sebelum ini.

Oleh itu, sekiranya kita ditimpa musibah, bersabarlah dan redha disamping membaca zikir tadi. Yakinlah bahawa Allah sentiasa mendengar apa yang terlintas dihati kita dan sentiasa bersama kita.

Mutiara Kata: "Adalah lebih baik untuk mengetahui kelemahan & kegagalan sendiri daripada menuding kesalahan kepada pihak lain"


*p/s: sumber dari http://bliss-infinity.blogspot.com/


ombak rindu



Aku redha, andai ini ketentuan dari Nya.... sakit, memang sakit sangat.
Jangan salah sangka dengan Allah, jangan mengeluh, jangan menyalahkan takdir. Sesungguhnya Allah dah aturkan yang terbaik untuk hamba Nya.
Semua ini ada hikmahnya, cuma kita sabar atau tidak je utk menghadapi semuaNya..

Tuhan tolong lembutkan hati dia.. :(


29 December 2012

Kala hati ingin mencintai...


Kala hati ingin mencintai...
Semakin ku pasti dia tidak mungkin ku miliki.,.
Semakin ku ingin terus menghampiri...
Semakin jauh dia melangkah pergi...
Sabarlah duhai hati...
Kejarlah cinta Illahi yang hakiki... ^_^ ♥

Final Exam!!

Salam...


Sekarang ni dah jd final year student ye, so.. tinggal lg 1 semester sebelum grad.. engineer to be, InsyaAllah ;)

tapi..final exam dulu, huhu..



BFP4013 (PERANCANGAN DAN PENJADUALAN PEMBINAAN)
bilik seminar A (atas); 3.00pm-6.00pm;04/01

BFC4033 REKABENTUK STRUKTUR KELULI DAN KAYU
F2(atas); 9.00am-12.00pm;07/01

BFC4043 KEJURUTERAAN ASAS
F2(atas); 9.00am-12.00pm;08/01

*p/s: NEVER EVER EVER GIVE UP!

complicated life...


Sometimes life becomes so complicated..
what's really amazing is when you can actually feel your life going somewhere, like it finally figured out how to get good.....



Sesungguhnya, kehilangan amat menyakitkan.. 
Ya Allah, berikan hambamu ini kekuatan untuk meneruskan perjuangan ini.
Amin








Never!



15 November 2012

Famous Amos Chocolate Chip Cookies





Sharing By:HaSue@sue-hasue.blogspot.com
*aku ubah sedikit resepi ni mengikut kesesuaian aku, haha..maaf ye pemilik resepi! ;)

Bahan-bahan; ( 1kilo cookies = 100 keping )

1 3/4 cawan gula perang
1 cawan mentega
1 cawan minyak
1 telor
1 sb susu segar
4 cawan tepong gandum
1 sk garam
1 sk cream of tartar
1 sk baking soda
2 cawan chocolate chips
1 sk vanilla extract

Cara-cara;

1. Pukul gula, mentega, minyak, telor, susu and vanilla hingga sebati.
2. Masukkan bahan2 kering, walnut dan chocolate chips
3. Sejukkan adunan di dalam fridge selama 30 minit, untuk dapatkan bentuk yang cantik daripada meleper je.
4. Sudukan adunan satu sudu kecil ke atas dulang pembakar, tak perlu di gris.
4. Bakar pada suhu 350 ‘F (175’ C) dlm 10-15 minit (bergantung pada jenis oven)

Nota;
* Cookies ini agak peroi (rapuh), jika suka keras sedikit, lebihkan tepung ikut kesukaan.
* Boleh tambah walnut atau kacang jenis lain.






*p/s: Resepi ni mmg menjadi mcm famous amos cookies tau, bile tgh bakar..aduh! bau die mengancam! haha... btw, Selamat Mencuba ya!



04 November 2012

Penenang Hati



Ya Allah… gantikanlah di tempat keresahan ini dengan kedamaian,
di tempat kedukaan dgn kegembiraan
dan di tempat ketakutan dgn keamanan

Ya Allah, sejukkanlah gejolak hati ini dgn salji keyakinan
dan padamkanlah bara dijiwa dgn air keimanan..
Ya Allah..buatlah mata yg tdk mahu lelap

merasa mengantuk yg memberi ketenangan,

dan letakkanlah di jiwa yg goncang ini kedamaian,

dan berilah balasan baginya
dgn kejayan yg sudah hampir

Ya Allah… halakanlah kebingungan pandangan hatiku kpd nur cahaya-MU
dan tindakan-tindakan ku yg keliru kpd jalan MU yg lurus..
dan palingkanlah org2 yg menyimpang dari jalan MU
kpd hidayah MU

Ya Allah… lenyapkanlah was-was dgn fajar cahaya kebenaran,
dan hapuskanlah jiwa yg resah dgn falak kebenaran,
dan tolaklah tipu daya syaitan dgn tentera bantuan-MU
dlm keadaan terhina…

Ya Allah,lenyapkanlah dukacita ku, hilangkanlah kesedihanku,
sembuhkanlah kesakitanku.. dan halaulah keresahan dari jiwaku…

Ya Rabb…Ya Tuhanku… Daku berlindung kpd-MU
dari rasa takut,kami bersandar dan berserah hanya kpd -MU,
Daku tdk meminta tolong melainkn kpd-Mu

Engkaulah pemelihara ku….

sebaik2 pelindung dan penolong…

Amin YA ALLAH

Surah Al-Quran untuk amalan harian

Salam semua..

Sedikit info mengenai surah-surah untuk amalan seharian;

1. SURAH AL-FATIHAH
 

Amalkan membaca Surah Al-Fatihah semasa hendak tidur diikuti dengan membaca Surah Al-Ikhlas 3 kali, Surah Al-Falaq dan Surah An-Nas. Insya'Allah akan aman tenteram dan terjauh daripada gangguan syaitan. 

Dianjurkan juga membaca surah ini sebanyak 44 kali untuk mengubati sakit mata, perut, gigi dan lain-lainnya dengan izin Allah s.w.t.

Untuk mencegah kemarahan Allah, bacalah surah ini sebanyak 17 kali sehari iaitu dengan mengerjakan solat 5 waktu.


2. SURAH YAASIN


Telah bersabda Rasulullah s.a.w., sesungguhnya bagi setiap sesuatu itu ada hati, dan hati Al-Qur'an ialah Surah Yaasin iaitu jantung Al-Qur'an. Sesiapa yang membaca Surah Yaasin, nescaya dituliskan oleh Allah pahala menyamai sepuluh kali membaca Al-Qur'an seluruhnya. (Hadis riwayat At-Tarmizi dari Anas r.a.)

Rasulullah s.a.w. juga bersabda : Surah Yaasin dinamakan di dalam kitab Taurat dengan sebutan 

"At-Mu'ammah" (yang umum), yang mengumumkan pembacanya dengan kebaikan dunia dan akhirat, menanggung segala bala baik dari kesusahan di dunia mahu pun akhirat. Pembaca juga akan dilindungi dari setiap keburukan dan kejahatan serta segala hajat dan kemahuan akan Allah kabulkan. Jika dibaca dalam satu malam semata-mata mengharapkan keredaan Allah, nescaya Allah akan mengampunkan dosanya. (Hadis riwayat Malik, Ibnu-Sunni dan Ibnu Hibban).

Surah Yaasin ni juga jika diamalkan, akan terselamatlah kita dari kehausan di hari KIAMAT.

3. SURAH AT-DHUHAN


Dibaca sekali pada malam Jumaat agar kita terselamat dari huru hara di Padang Mahsyar.

4. SURAH AL-WAQI'AH


Menurut beberapa hadis Rasulullah s.a.w., mereka yang mengamalkan membaca Surah Al-Waqi'ah pada tiap-tiap malam, insya'Allah tidak akan merasai kepapaan. 


Mereka yang membacanya sebagai wirid, insya'Allah akan beroleh kesenangan selama-lamanya. 

Mereka yang membacanya sebanyak 14 kali setiap lepas solat Asar, insya'Allah akan dikurniakan dengan
rezeki yang banyak.

Selepas solat Isyak, ambillah segelas air lalu bacalah Surah Al-Fatihah sekali, Ayatul Qursi sekali dan Surah Al-Waqi'ah ayat 35-38 sebanyak 7 kali. Tiup dalam air dan minum. Dalam hati, niat untuk menjaga
kecantikan diri dan kebahagiaan rumahtangga kita.


 Makna Surah Al-Waqi'ah Ayat 35-38 ialah : "Sesungguhnya, Kami telah menciptakan isteri-isteri mereka dengan ciptaan istimewa. Serta Kami jadikan mereka sentiasa dara (yang tidak pernah disentuh), yang tetap mencintai jodohnya serta yang sebaya dengan umurnya.


5. SURAH AL-KHAUTHAR


Sesiapa yang mengamalkan membaca surah ini sebanyak 1,000 kali, maka Allah s.w.t. akan menghasilkan hajatnya termasuk rezeki dan kenaikan pangkat. 


Sesiapa yang membaca 1,000 kali juga selepas solat Isyak hingga dia tertidur, insya'Allah dia dapat melihat Rasulullah s.a.w. dalam tidurnya.

6. SURAH AL-KHAAFIRUUN


Sesiapa yang membaca Surah Al-Khaafiruun, maka bandingannya seperti membaca seperempat Al-Qur'an, disamping terlepas dari syirik, terjauh dari godaan syaitan dan terlepas dari peristiwa yang mengejutkan (Riwayat At-Tarmizi).

Sebelum tidur, bacalah surah ini agar kita mati dalam iman serta membersihkan kotoran dalam diri kita.

7. SURAH AL-MULK


Sebuah lagi Surah dari Al-Qur'an iaitu Surah Al-Mulk mempunyai fadilat dan faedah yang amat besar bagi sesiapa yang mengamalkan membacanya. 


Menurut beberapa hadis Rasulullah s.a.w., mereka yang mengamalkan membaca akan surah ini, akan mendapat syafaat dan keampunan dosa-dosanya.


Mereka yang membacanya pada setiap malam, insya'Allah, akan terselamat dari azab kubur.


8. SURAH AL-IKHLAS


Rasulullah s.a.w. pernah bersabda kepada isteri kesayangan baginda, Siti Aisyah, antara mafhumnya :
"Wahai Aisyah isteri ku, sebelum kamu tidur, khatamlah dulu Al-Qur'an."
Siti Aisyah




*p/s: marilah kita mengamalkannya bersama.. mudah-mudahan kita semua mendapat keberkatannya. InsyaAllah =)


12 October 2012

13 Anugerah Allah SWT kepada mereka yang bersedekah



1- Para Malaikat sentiasa berdoa supaya ditambahkan rezeki kepada pemberi sedekah.

2- Merupakan kemenangan ke atas syaitan.

3- Memadam kemurkaan Allah SWT.

4- Merupakan rawatan atau penyembuh kepada segala penyakit.

5- Mengawal kehormatan dan maruah.

6- Memperbaiki amalan anda sebelum mati.

7- Pelindung kepada api neraka.

8- Menempah tempat dibawah Bayangan Allah SWT.

9- Memberi keberkatan kepada pemilik harta.

10- Melembutkan hati yang keras.

11- Menyamankan kediaman dalam kubur dan memadam api dalam kubur.

12- Menghapuskan segala kesalahan menghapuskan segala dosa.

13- Menolak bala dan melindungi pemberi sedekah serta ahli keluarga daripada ditimpa bala bencana.

Jika..



Jika HATI disakiti dengan PENGKHIANATAN, maka balaslah dengan DOA yang BAIK.

Jika PATAH HATI, maka sambunglah dengan BERMUHASABAH diri.

Jika HATI mu sakit, maka BERZIKIRLAH dan mendekatkan diri kepada Allah.

Meskipun semua itu tidak mudah, ketika HATI DISAKITI, cinta diKHIANATI, dan PATAH HATI. 
Tetapi ketahuilah bahawa ALLAH sentiasa ada di sisi . InsyaAllah (^_^)

Kadangkala...



Kita bukan malaikat

Salam semua..
Semua manusia tidak pernah lepas dari membuat kesilapan dan kesalahan dalam hidup. Kita bukan malaikat. Kadangkala kita jumpa seorang yang baik tetapi ada kekurangan. Lalu bisikan syaitan menyuruh kita canangkan kekurangan dia kepada semua orang tanpa sedar dia juga manusia. Manusia bukan malaikat yang keimanannya mendatar. Manusia tetap manusia. Ada masanya di atas, ada masa di bawah. Sehebat mana pun manusia, akan ada sisi kekurangannya ~

08 October 2012

Happy Birthday Ayah



LOVE U SO MUCH AYAH!
 Semoga panjang umur, murah rezeki dan sihat selalu.


05 October 2012

Isteri solehah ♥


Isteri yang SOLEHAh adalah isteri yg sentiasa memikrkan makanan apa yang sedap dimasak untuk suaminya makan. Suami yang baik tetap akan kata masakkan isterinya sedap.walaupn xsedap mana 
haha, kan kan
insyaallah.♥
yummy! 



01 October 2012

Bermohonlah kepada Allah



"Apabila dirimu meminati seseorang, bermohonlah kepada Allah SWT agar hatinya akan kamu miliki. Jika kamu sangat menginginkannya dengan sebenar-benar keinginan, maka bermohonlah dengan sebenar-benar pengharapan.

Jangan sesekali kamu merayu pada si dia, kerana bicaranya mungkin akan membuatkan kamu terluka. Apabila hati dipersenda, pasti sebuah kekecewaan akan menerpa .

Namun, jika dirimu memohon terus kepada Allah, Penciptanya, dua kemungkinan sedia menanti kamu, iaitu mungkin dirimu mendapatkan hatinya atau mungkin kamu akan mendapat seseorang yang lebih baik darinya…^^ "

25 September 2012

Hati Berbunga-bunga

Tiada kata-kata yang mampu di ungkapkan... =)

17 September 2012

Bila Kita di Uji



Kupilih Hatimu ♥



ku pilih hatimu tak ada ku ragu
mencintaimu adalah hal yang terindah
dalam hidupku oh sayang
kau detak jantung hatiku
setiap nafasku hembuskan namamu
sumpah mati hati ingin memilihmu
dalam hidupku oh sayang
kau segalanya untukku
janganlah jangan kau sakiti cinta ini
sampai nanti di saat ragaku
sudah tidak bernyawa lagi
dan menutup mata ini untuk yang terakhir
setiap nafasku (setiap nafasku)
hembuskan namamu (hembuskan namamu)
sumpah mati (sumpah mati)
hati ingin memilihmu (ku milikmu)
dalam hidupku oh sayang
kau segalanya untukku ooh
janganlah jangan kau sakiti cinta ini
sampai nanti di saat ragaku
sudah tidak bernyawa lagi
dan menutup mata ini untuk yang terakhir
oh tolonglah jangan kau sakiti hati ini
sampai nanti di saat nafasku
sudah tidak berhembus lagi
karena sungguh cinta ini cinta sampai mati
tolonglah jangan kau sakiti cinta ini
sampai nanti aku tidak bernyawa lagi
dan menutup mata ini untuk yang terakhir
oh tolonglah jangan kau sakiti hati ini
sampai nanti di saat nafasku
sudah tidak berhembus lagi
karena sungguh cinta ini cinta sampai mati
cinta sampai mati
 ♥ ♥ ♥

30 July 2012

Molten Chocolate Cake! ♥

Salam semua..

Salam 10 Ramadhan, semoga ramadhan kali ini memberi keberkatan kepada kita semua.. InsyaAllah. Hari ini, aku buat dessert untuk berbuka puasa td tau! Kali ni aku buat molten chocolate cake ataupun dikenali juga kek coklat lava. Kek ni ala-ala puding, yang part paling best bile makan tengah panas kat tengah dia ada coklat meleleh..pergh pergh tu yang meleleh leleh air liur tu, ahahah..
Setelah penat aku buat, aku suruh masterchef aku rase.. ahha.. a.k.a adik aku yang bongsu.. memang selalunya, kalau aku masak apa-apa pun aku suruh die rasa. Kalau sedap katanya, sedaplah. kalau x, tu die mmg jujur..haha..
Molten chocolate cake yang aku buat ni adik aku kate sedap, adik aku yang kate ye! ehhe..kembang sekejap.. so aku share kan resepi nye ye.

Resepi ni aku ubah sikit mengikut kesesuaian bahan-bahan yang aku ada , hehe.. Resepi asalnya dari sini;  RESEPI MOLTEN CHOCOLATE CAKE!


RESEPI MOLTEN CHOCOLATE CAKE!


Bahan-bahan;
1 cawan coklat cadbury yang dicincang
5 sudu besar mentega
2 biji telur
1 1/2 sudu besar gula halus
3 sudu besar tepung
2 sudu besar serbuk koko

Cara-cara;
1. Panaskan oven pada suhu 160 celcius, api atas bawah ye
2. Coklat dan mentega dicairkan menggunakan kaedah double boil.
3. Masukkan koko dan kacau sebati.
4. Telur dikacau bersama gula halus sehingga sebati. Campurkan adunan telur ini ke dalam coklat.
5. Masukkan tepung dan gaul sebati.
6. Tuangkan dalam bekas ramekin. Griskan ramekin dengan mentega. Yang ramekin ni, aku tak ada, so aku guna tupperware biasa yang kecik tu untuk buat cupcake.
7. simpan adunan yang dimasukkan ke dalam remekin selama 5 minat di dalam freezer.
8. Kemudian, bakar dalam oven selama 15 minit. Jangan lebih masa ye, nanti kek dibahagian tengah tu x meleleh pulak.
9. Siap!



Pavlova!

Salam semua..

Dah penah try pavlova x?


 
Pavlova ini sebenarnya sejenis makanan lah kan, hikhikhik. Btw, pavlova ni tekstur dia ringan ye sebabnya pavlova dibuat dari putih telur dan juga gula halus yang merupakan bahan utamanya. Bila kita sentuh kulit permukaannya akan terasa licin dan garing tapi, ditengahnya lembut tau dan rasa dia manis macam ala-ala marshmallow.

Pavlova ni sedap dimakan dengan whipped cream dan buah-buahan segar macam buah anggur, strawberry dan kiwi. 

Pavlova ni, adik aku yang buat sebab aku xberapa nak minat dengan pavlova ni..hehe..
Kalau nak resepi pavlova boleh pergi tengok kat blog ni, RESEPI PAVLOVA! dia siap bagi tutorial sekali tau.
Senang + mudah difahami.


  
Credit to my sister.. Dia yang buat pavlova ni, yummy!




 

28 July 2012

Apam Polkadot

Salam semua..
Hye all! Aku nak share resepi apam polkadot. dah 3 kali aku buat, cara nak buat tu mmg sng jek tau, TAPI yang susahnye n agak leceh sikit bile kite nak men dot dot kan apam kite tu. Part yg tu perlukan kesabaran yang tinggi. 1st time buat xsemestinya berjaya, so kite kene praktis lah selalu ye.. Alhamdulillah, kali ke-3 aku buat, akhirnya berjaya buat apam polkadot ni. Oh ye, resepi apam polkadot ni agak keras sikit, so mungkin boleh kurangkan tepungnya untuk bagi apam ni lebih lembut dan gebu.. 


Percubaan ke-3, semakin baik..hehe

Siap dipacking, aku bawa ke office sempena Majlis Bacaan Yasin dan Tahlil sempena menyambut bulan ramadhan.


RESEPI APAM POLKADOT ♥

Bahan-bahan;
3 biji telur
275g tepung gandum / tepung superfine
220g gula halus / kastor
150g susu segar
3 sudu teh baking powder
1 sudu kecil ovellete
1 sudu kecil esen vanilla
pewarna dan pes yang disukai
inti; coklat, jem, nutella, kaya, dan lain2

Cara-cara;
1. Putar gula, telur dan ovellete hingga kembang dan berkrim.
2. Masukkan tepung berselang seli dengan susu segar.
3. Masukkan esen vanilla.
4. Bahagikan kepada beberapa mangkuk dan warnakan mengikut warna kesukaan anda. Boleh letak paste juga.
5. Masukkan ke dalam piping bag.
6. Masukkan adunan tadi separuh dari papercup, diikuti inti. Kemudian, masukkan separuh lagi adunan ke atas inti tersebut.
7. Buat bentuk dot dot di atas adunan yg telah diletakkan dalam papercup yang dialaskan dengan lompang/acuan.
8. Kukus selama 10 minit.

*p/s: papercup yang aku gunakan bersaiz almond london, so apam polkadot ni comel lah mcm tuan nye jgk, ahakz :P



20 July 2012

Salam Ramadhan


Dalam kesakitan teruji kesabaran
Dalam perjuangan teruji keikhlasan
Dalam ukhuwah teruji ketulusan
Dalam tawakal teruji keyakinan
Hidup ini amat indah jika segalanya kerana Allah
Selamat menunaikan fardhu Ramadhan..

 




28 June 2012

Dejavu di Kinabalu

" Selagi matahari bersinar, selagi itulah cinta saya akan bersinar untuk awak.. "
Ammar, Dejavu di Kinabalu


haaaa...meleleh hati aku tengok cerita ni, sweet sangat sangat.
beranagan nak nama kan anak aku Inara! haha.. sempat!