17 February 2012

Kek Coklat Cheese

Salam semua..


18.02 ni birthday encik sayang tau! So, aku ingat nak buatkan kek special utk die..hehe
Td aku dah singgah dr 1 blog ke blog yg lain untuk mencari resepi kek coklat cheese yang paling mudah, then aku pun jumpa 1 resepi ni dr blog kak izzah;
http://izahdaut.blogspot.com/2012/01/kek-lapis-kukus-cream-cheese.html


Nanti kalau aku dah buat, aku share gambar kek tu pulak ye. Insyaallah kalau tak ada apa2 hal, aku akan buat ;)
Ini lah resepinya..


Kek Coklat Cheese


BAHAN A
250 gm cream cheese
60 gm gula halus
1 biji telur
25 ml air
1 sb tpng gandum

Cara-cara
1. Pukul cream cheese bersama dngn gula.
2. Masukkan telur diikuti dngn air dan tepung gandum.
3. Biarkan sebentar.

BAHAN B (Kek Coklat)
2 biji telur
1 cwn gula halus
1 sk vanilla
2 sb serbuk koko
sedikit garam
1/2 cwn air panas didih
1/2 cwn cwn susu segar/cair
1/2 cwn minyak jagung/masak
1 cwn tpng gandum
1 sk baking soda
1/2 sk baking powder

Cara-cara
1. Pkl telur didalam bekas lain bersama gula sehingga kembang
2. Setelah kembang masukkan vanilla dan diikuti dngn koko dan garam
3. Masukkan air panas,susu dan minyak
4. Setelah itu masukkan tpng gandum,b.soda dan b. powder yg telah diayak dan gaul   sebati.
5. Biarkan sebentar dan bahagi pada 2 bahagian.ntar dan bahagi pada 2 bahagian.

CARA MEMASAK.
1. Panaskan kukusan dan balut dngn kain penutupnya.
2. Sapukan sedikit minyak di loyang dan alas dngn kertas minyak
3. Letak adunan coklat dan kukus selama 15 minit.
4. Tuang adunan cream cheese diatasnya dan kukus selama 15 minit.
5. Setelah itu tuang lagi adunan coklat selebihnya dan kukus lagi selama 20 minit.
6. Sejukkan dan boleh di hidangkan....



Selamat mencuba ye! 

No comments:

Post a Comment