16 July 2013

Kek Karamel Coklat Moist


Assalamualaikum semua...

Kali ni aku nak share resepi kek karamel coklat moist. memang sangat sedap moist dan berkaramel.. yang paling penting cara nak buat pun sangat senang tau! siyesly.. aku 1st time wat dah jadi, alhamdulillah. 
so...ni aku share kan cara-cara nak buat ye...







BAHAN KARAMEL:
STEP 1:
2 sudu besar gula pasir di tabur dlm loyang


STEP 2:
letak loyang atas dapur gas utk mencairkan gula menjadi karamel dgn menggunakan api perlahan..
Make sure karamel td memenuhi ruang loyang tu tau.. pandai2 korang le senget2kan loyang tu time masak kasi karamel tu tak selonggok kat tgh2 aje.. dah siap ketepikan..


STEP 3:
1 cawan susu cair
3/4 cawan susu pekat manis

1 sudu teh esen vanila
3 bj kuning telur
2 biji telur (putih & kuning)

STEP 4:

kacau perlahan bahan-bahan kat atas guna whisker atau garpu dan tapiskan ke dlm loyang gula hangus td

STEP 5:

kukus karamel sampai masak tau! agak2 dlm 30 minit... 


#sementara tunggu karamel masak sediakan bahan-bahan untuk kek coklat moist.
  ada banyak resepi kek coklat moist, ikut lah sukahati korang semua nak guna yang mana. kalau nak ikut       resepi yang aku bagi pon boleh, tak ada masalah.. so ni resepi kek coklat moist nye ye..


Kek coklat moist


bhn2 A:
1 cwn gula pasir

1 cwn serbuk koko

1 cwn susu cair

1 cwn susu pekat

1 cwn myak msk..

*semua bhn d'atas gaul sebati n msk atas api perlahan.

*rehat kejap bila bhn dh sebati.



bhn2 B:

tepung gandum 3/4 cwn

soda bicarbonat 1 sudu kcil(sudu kfc)

baking powder 1 sudu kcil (sudu kfc)

*semua bhn nih ayak k..


bhn C: 
telur 4 bj (blender jer)


Cara2 buat:

satu kan bhn B dan C kedlm Bhn A....secara berselang seli n gaul ngan senduk jer...bila dh sebati....taruk 

jer dlm loyang yg kukus karamel tu ...n kukus dlm 30 - 45 minit (b'gantung saiz loyang)...klu nk test cucuk 

ngan lidi klu x melekat kira msk le...





*p/s: nak sedap lagi, makan masa sejuk.. nyummy!! boleh buat untuk raya nanti tau..

No comments:

Post a Comment