13 June 2011

Bowling dan Sejarahnya

Salam semua...
Korang Tahu tak?
Ahli sejarah Jerman mendakwa permainan bowling bermula  di Jerman. Permainan itu asalnya adalah untuk upacara keagamaan yg menentukan kewujudan dosa pada individu. Permainan ini kemudiannya diperkenalkan oleh para biarawan Jerman kepada "masses", kemudian berkembang sebagai adat untuk ujian menguji kepercayaan seseorang.

Pada zaman dahulu pula, mereka yang bermain bowling adalah
dari golongan bangsawan sahaja!
dan setiap pin Bowling tersebut akan disusun secara manual.
macam tak percaya bukan?
tapi itu laa hakikat! huhu...




Sejarah Bowling Dan Cara Permainannya

Bowling adalah suatu jenis olahraga atau permainan yang dimainkan dengan menggelindingkan atau melemparkan bola dengan menggunakan tangan. Bola bowling akan dilemparkan ke pin yang berjumlah sepuluh buah yang telah disusun menjadi bentuk segitiga jika dilihat dari atas.
Jika semua pin dijatuhkan dalam sekali gelinding atau lemparan maka itu disebut strike. Jika pin tidak dijatuhkan sekaligus maka diberikan satu kesempatan lagi untuk menjatuhkan pin yang tinggal. Bilamana pada lemparan kedua tidak ada lagi pin tinggal disebut spare. Jika setelah dua kali masih ada pin yang tersisa maka disebut open frame (missed) yang kesemuanya itu akan menentukan perhitungan angka yang diperolehi dalam setiap permainannya. Pin akan kembali disusun seperti semula untuk frame selanjutnya.

Menarik x fakta ni??
Siapa yg minat bowling angkat tangan mcm sy, haha (gaya usop wilca)










 Sekian, ok bye~





*p/s: Jom maen bowling! hehe...


No comments:

Post a Comment